!
!

STOWELL, R.

Violin technique and performance practice in the Late Eighteenth and Early Nineteenth Centuries.
La presente obra es una de las primeras en abordar en detalle los numerosos tratados de violín de finales del XVIII y principios del XIX, ofreciéndonos una guía retrospectiva histórica y musical sobre la técnica, interpretación y metodología de la práctica del violín entre 1760 y 1840. Cambridge, 1985. Reimpresión digital Cambridge, 2000.

TARLING, J.

Baroque string playing for ingenious learners. Contents: I.- The retorical style: Baroque retoric; Articulation; Dynamics; Tempo; Ornamentation. II.-Techniques: Holding the instrument; Fingering choice and position changing; Holding the bow; The rule of down-bow; The dance; The slow bow; Quick notes; The slur; Chords and double stopping. III.- National style: Identifying national style; French style: inequality; Italian style: alignment of mixed note values; Dotted notes; The 17th-century Italian sonata; The consort style. IV.- Tuning and pitch: Tuning and pitch; Scordatura. V.- The Bass department: Playing from a figured bass part; Choice of continuo instrument(s); Performing recitative; The viola. VI.- Equipment: The instrument and bow; Playing from facsimile editions; Reading the treatises. Glossary. Bibliography. Appendix A: CD commentary. Index. CD contents. 2001.
Libro+CD.

TARR, Edward / DICKEY, Bruce

Bläserartikulation in der Alten Musik / articulation in Early Wind Music

Preclassical - in essence, even music of the Classical period - is oriented to speech. This applies equally to its invention and its performance. lt is no accident that so many historical sources refer to music as a „speech in sound“. Nearly all the treatises of the seventeenth and eighteenth centuries emphasize that a performance should be „clear“. For these reasons we felt that it was high time to bring together the source material dealing with articulation as applied to wind instruments, arranged in a clear manner and according to its historical development, to translate it, and to comment on it with a sharp-tipped pen. To be sure, what is of concern to wind players should be of equal interest to bowers and pluckers of stringed instruments as well as to keyboarders. This book, then, is less of a textbook, a practice method, or an introduction to early music than it is truly a source book - and at the same time an essential promise for the three functions mentioned above. This collection is a veritable goldmine of valuable knowledge. As such it is, so to speak, a "history of performance practice exemplified through articulation“.

Winterthur, 2007. 274 pp. 23x30cm. Idiomas: alemán / inglés. Encuadernación: cartoné con sobrecubierta.

The Recorder in the Seventeenth Century

The Recorder in the Seventeenth Century. Proceedings of the International Recorder Symposium. Utrecht 1993.
Contiene artículos de diversos autores –van Heyghem, de Pascual, Bouterse, Kirnbauer, Legêne, Pottier, Moonen, Griffioen, Wind, Kuijken, Lasocki, Ranum, Griscom- tratando temas de historia, organografía, iconografía, repertorio, interpretación y bibliografía. Editado por D. Lasocki. Utrecht, 1995. 300pp.

TOFF, Nancy

The Flute book. A complete guide for students and performers.
Ofrece información detallada sobre la técnica, interpretación, historia, elección y cuidados del instrumento, así como su literatura y bibliografía, conteniendo un completo y actualizado catálogo de obras a solo y de cámara y una lista de constructores, talleres de reparación, sociedades y organizaciones. Oxford, 1996. 495pp.

TROMLITZ, J. G.

The virtuoso flute-player. 1791.
Traducción al inglés del más amplio método para flauta del S.XVIII. Abarca todos los aspectos de la interpretación flautística, incluyendo entonación, articulación, postura y respiración, ornamentación, cadenzas, construcción... Además incluye notas críticas, los ejemplos musicales originales en notación moderna, una tabla de digitación y una introducción histórica. Introducción a cargo de Eileen Hadidian. Traducción y edición a cargo de Ardal Powell. Cambridge, 1991, 2001. 338pp.

VESTER, Frans

Flute Music of the 18th Century.. An annotated Bibliography.
Monteux, 1985. 573 pp. Idioma: inglés.
Dutch solo repertoire for recorder in the Golden age.

WIND, Thiemo

Jacob van Eyck and the others. Dutch solo repertoire for recorder in the Golden age.

Riguroso estudio sobre la vida y obra de Jacob van Eyck "Der Fluyten Lust-hof" a través también del estudio de las composiciones de sus contemporaneos; dedicando un apartado al estudio de la interpretación de la época, la ornamentación así como a los instrumentos en sí.


The Hague, 2011. 754pp. Encuadernación: cartoné con sobrecubierta. Idioma: inglés.

WOLDEMAR, M.

Méthodes & Traités 9/I. Violon. Woldemar: Grande méthode ou étude élémentaire pour le violon. Seconde édition augmentée de quinze leçons faciles. París, Cochet, s.d. 1800; L´art du violon par abonnement. París, Cochet, s.d.; Les commandements du violon. París, s.d.
Facsímil.

ZANNETTI, G.

Il Scolaro per imparar a suonare di violino, et altri stromenti... Ove si contengono gli veri principij dell´Arie, Passi e mezzi, Saltarelli, Gagliarde, Zoppe, Balletti, Alemane, & Correnti, accompagnate con tutte le quattro parti  cioe Canto, Alto, Tenore, & Basso. Milano 1645.
Esta obra más que un método para violín (en el que se limita a la explicación de la tablatura italiana) , constituye una recopilación de aires y danzas a cuatro partes. Introducción: M. Castellani. Facsímil.

ZUCCARI, Carlo. The true art of playing an adagio

The true art of playing an adagio. A facsimil edition of the 1762 publication.
Introducción y comentarios a cargo de Christopher Hogwood.

MONTANARI, Stefano. Metodo di VIolino barocco

Metodo di violino barocco. Tips & tricks.

Di fronte alle richieste dei miei allievi ho deciso di dedicarmi alla stesura di un metodo che possa agevolare l’apprendimento di uno strumento e di un repertorio che meritano studio, ricerca, passione ed applicazione. Un testo che possa aiutare chi vuole perfezionare le proprie conoscenze tecnico-musicali, ma anche rivolto a giovani musicisti che cominciano ad interessarsi alla prassi antica.

Milano, 2012. Idioma: Inglés/italiano. Contine DVD con 4 horas de lecciones en video.

QUANTZ, Johann Joachim. Ensayo de un método para tocar la flauta travesera

Ensayo de un método para tocar la flauta travesera

Precedido de Autobiografía de J.J. Quantz y Prefacio a los duetti, op.2

Edición a cargo de Alfonso Sebastián Alegre.

Dairea ediciones. Madrid, 2016. Traducción al castellano a cargo de Alfonso Sebastián Alegre. 476pp. Encuadernación rústica con solapas.